Dat was het dan weer - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van usa2015roc - WaarBenJij.nu Dat was het dan weer - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van usa2015roc - WaarBenJij.nu

Dat was het dan weer

Door: Frank Kerstens

Blijf op de hoogte en volg

02 November 2015 | Nederland, Roosendaal

Gisteren weer thuisgekomen na twee fantastische weken in de USA. Vrijdag en zaterdag nog twee mooie dagen gehad in Washington DC. Een leuke stad om lekker rond te banjeren, veel monumenten (je stelt pas iets voor in de VS als je een eigen monument hebt in DC) en veel interessante en gratis (want ze zijn allemaal 'national') musea. Mijn drie medereizigers van andere Nederlandse ROC's weer ontmoet, die verspreid over de staat Virginia drie andere community colleges hebben bezocht. Lekker ervaringen uitgewisseld, zowel op professioneel persoonlijk gebied.
Terugkijkend kan ik zeggen dat het twee gedenkwaardige weken waren. Allereerst door de hartverwarmende ontvangst van mijn exchange partner Todd Parks en zijn vrouw Melynda. Zij deden hun uiterste best om het mij naar de zin te maken en dat is prima gelukt. Dan door de ontvangst op Piedmont Virginia Community College in Charlottesville, waar iedereen uitgebreid de tijd nam om mij rond te leiden, te woord te staan, dingen uit te leggen, zaken te laten zien, mee uit eten te nemen en mee te gaan borrelen. Ik heb diverse lessen Engels bijgewoond en (mede)gegeven, veel tijd doorgebracht met collega's op het gebied van student support services, financial aid, learning disabilities en admission en transfer (doorgeleiding naar hogeschool of universiteit). Daarnaast veel historie en cultuur gesnoven en me verbaasd en soms verwonderd over typisch Amerikaanse dingen als de onbeperkte gratis refills van drankjes, de peanutbutter and jelly sandwiches, het gebruik van mayonaise ipv boter op het brood, etc. Maar ook hele interessante gesprekken gehad over het gebruik van wapens thuis en op school, abortus, homohuwelijk, rassenscheiding en euthanasie, wat in het conservatieve en Republikeinse zuiden nog altijd zeer gevoelige onderwerpen zijn. En ik heb vooral genoten van de ongelooflijke vriendelijkheid, belangstelling, enthousiasme en openheid van de 'gemiddelde' Amerikaan waar ik mee te maken heb gehad. Daar kunnen wij in Nederland een voorbeeld aan nemen.
Kortom, een geweldige ervaring die ik iedereen die de kans krijgt, van harte aan kan bevelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 08 Okt. 2015
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 4846

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2015 - 31 Oktober 2015

ROC uitwisseling met Amerika

Landen bezocht: