Time flies ... - Reisverslag uit Charlottesville, Verenigde Staten van usa2015roc - WaarBenJij.nu Time flies ... - Reisverslag uit Charlottesville, Verenigde Staten van usa2015roc - WaarBenJij.nu

Time flies ...

Door: Frank Kerstens

24 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Charlottesville

Time flies when you're having fun. Ongemerkt zijn we alweer op de helft van ons bezoek aan de Verenigde Staten. Sinds afgelopen dinsdag heeft het programma voornamelijk in het teken gestaan van de beroepsmatige aspecten van deze uitwisseling. Een behoorlijk aantal Engelse lessen gevolgd, veel met mensen gesproken o.a. over hoe ze hier omgaan met leerlingbegeleiding, leerproblemen, maatschappelijke problemen, etc. Soms erg vergelijkbaar met de situatie in Nederland, soms totaal anders, zoals de speciale faciliteiten die ze hier hebben voor militairen die hun land hebben gediend in een oorlogssituatie. Ook een ontmoeting gehad met de president van PVCC, een hele prestigieuze functie voor een klein mannetje die alles wilde weten over het Nederlandse onderwijssysteem en de organisatie van het ROC.
Maar ook tijd om te werken aan de culturele aspecten van de reis, zoals de overvloedige lunches (variërend van zeer dik belegde broodjes, een complete bbq, de onvermijdelijke pizza met een halve liter cola tot lunch in een Salvadoriaans restaurant). Het vooroordeel dat alle Amerikanen overgewicht hebben, komt niet uit de lucht vallen. Interessante discussies gehad over abortus, homohuwelijk, wapenbezit en sport, wat allemaal een onlosmakelijk deel uitmaakt van de Amerikaanse cultuur. Geloof speelt een grote rol in dit deel van het land, wat deze gesprekken een extra dimensie geeft. Een bezoekje aan de downtown mall en een American high school football wedstrijd zijn ook zo Amerikaans als het maar zijn kan. Dit weekend geen school maar tijd voor ontspanning: diverse culturele en historische bezoekjes, een rondje golf en (weer) eten met familie en vrienden. We slaan ons er doorheen (haha). Have a nice day!